Dette imponerende fartøyet er ikke bare et teknologisk flaggskip, men også et tydelig bevis på hva som er mulig når innovasjon, bærekraft og samarbeid møtes på sitt beste.
En ny milepæl i offshore vind
Grampian Kestrel ble formelt navngitt ved Vard Langsten og er det første av to CSOV-er som North Star får levert i 2025. Skipet er spesialdesignet i samarbeid med Vard Design i Ålesund, og inngår i North Stars ambisiøse strategi om å bli en ledende leverandør av servicefartøy til den europeiske havvindindustrien, med 40 fartøy planlagt innen 2040.
Fartøyet er 95 meter langt, metanolklart og utstyrt for hybriddrift med toppmoderne DP2-posisjonering, SeaQ-integrerte systemer, og trinnløst walk-to-work-system for sikker og effektiv personelloverføring. Med komfortklassifisering CAC1 fra Lloyds, setter Grampian Kestrel en ny global standard for arbeidsforhold offshore.
Vår rolle: et lite, men viktig tannhjul i helheten
I et prosjekt med så mange aktører og høyteknologiske løsninger, er vi i Øwre-Johnsen stolte over å ha fått bidra med vår ekspertise innen oljevedlikehold og filtrering, levert i samarbeid med vår partner, C.C. Jensen (CJC).
Vi har levert to sentrale olje- og drivstoffbehandlingssystemer til Grampian Kestrel, som hver for seg ivaretar pålitelighet, effektivitet og langsiktig ytelse om bord:
PTU1 27/108: Avansert dieselrensing med automatisk vannseparasjon
PTU1 27/108 er en kraftig off-line filterseparator for dieseloljer og gassoljer. Med fire FA 27/27 filterinnsatser, automatisk vannutskiller og innebygget styringsskap, sikrer systemet kontinuerlig separasjon av vann og filtrering av partikler og oksidasjonsprodukter.
Dette er avgjørende for å sikre drivstoffkvalitet, redusere motorstans og forlenge levetiden til kritiske komponenter – spesielt på fartøy som Grampian Kestrel, som skal operere i tøffe offshoreforhold med høye krav til oppetid og pålitelighet.
HDU 27/81: Finfiltrering for hydraulikk og smøresystemer
Til det interne oljevedlikeholdet om bord har vi levert HDU 27/81 et 3-mikron off-line finfilter som fjerner vann, partikler og oksidasjonsrester fra hydraulikk- og smøreoljer. Systemet er ideelt for marine dieselmotorer, vinsjer og annet utstyr der ren olje er lik lavere vedlikeholdskostnader og økt sikkerhet.
Med høy smussholdningskapasitet og cellulosedrevet innsats, sørger HDU 27/81 for lang driftstid mellom filterbytter og enestående oljelevetid.
Ydmyk stolthet og ekte samarbeid
Vi i Øwre-Johnsen vet at vår rolle er én av mange, men vi tror på at selv små detaljer kan ha stor effekt når målet er optimal drift og bærekraft. Vi takker North Star og VARD for tilliten, og er glade for å kunne støtte dette banebrytende prosjektet sammen med CJC, en ledende global aktør innen filtreringsløsninger.
Samarbeidet med CJC gjør det mulig for oss å levere løsninger som er modulære, pålitelige og klare for fremtidens drivstoffer, som metanol. Vår leveranse var «plug & play», tilpasset behovene til et moderne, høyteknologisk CSOV.
Fremtiden er skreddersydd
Grampian Kestrel er ikke et standardfartøy, det er resultatet av et tett utviklingssamarbeid mellom North Star og VARD, der alle løsninger er tilpasset kundens spesifikke behov og fremtidens krav i vindindustrien. At det også legges til rette for fremtidige methanoldrevne operasjoner og maksimal mannskapskomfort, viser at dette fartøyet ikke bare løser dagens utfordringer, men også er rustet for morgendagens offshoremarked.
Vi ser frem til reisen videre
Vi i Øwre-Johnsen ønsker North Star, mannskapet om bord, og alle involverte parter lykke til med Grampian Kestrel. Dette er et fartøy som inspirerer både teknisk og menneskelig og vi er glade for å ha fått være med på reisen, om enn i det stille.
På vegne av hele vårt team, gratulerer med dåpen, og god seilas!