0

500 000

Anlegget renser avløpsvann fra ca. 500 000 personer.

 

2001

Anlegget ble bygget i 2001.

 

 

Ønsker du serviceavtale for ditt anlegg?

Kontakt salg

Artikkeltype Nyhet

Besøk hos Bekkelaget Renseanlegg

Mandag 22. april besøkte vi Arne Brekka ved Bekkelaget Renseanlegg i Oslo. 

Anlegget og prosessen ble gjennomgått fra start til slutt, men en hensikt å knytte tettere bånd og øke kompetanse og forståelse rundt anleggets drift og virke. Øwre-Johnsen har i dag en løpende rammeavtale for service av Hach måleinstrumenter ved anlegget.

Fakta om Bekkelaget Renseanlegg

Anlegget ble bygget i 2001 og har vært eid av Oslo Kommune, mens driften har vært konkurranseutsatt frem til 2021 da driften ble overført til vann- og avløpsetaten. Bystyret i Oslo har de siste årene bevilget flere milliarder kroner til utvidelse av renseanlegget, noe som gjør anlegget til Oslos største miljøprosjekt. Anlegget renser avløpsvann fra ca. 500 000 personer.

Bekkelaget har en renseprosess som består av mekanisk, kjemisk og biologisk rensing. Prosessen sørger for at næringsstoffer, avfall og annen forurensning fjernes. Som en del av renseprosessen utvinnes det verdifull næring som benyttes i bla. jordbruk og til produksjon av biogass. Alt dette skjer før avløpsvannet slippes ut på 50 meters dyp i Oslofjorden.

 

Et stort utvalg sensorer og analysatorer fra Hach

Renseprosessen ved Bekkelaget Renseanlegg er av en såpass kompleks karakter at det kreves et stort antall ulike sensorer for måling av vannkvaliteten. Alle sensorer har en viktig funksjon for driften av anlegget. Noen sensorer benyttes for å automatisere og optimalisere prosessene, mens andre sensorer kontrollerer hva som til slutt slippes ut i fjorden, forteller Rune Heggelund, produktsjef i Øwre-Johnsen.

Ved anlegget måles følgende parametere med sensorer fra Hach:

  • pH – 1200-S sc
  • Oksygen – LDO2
  • Turbiditet og tørrstoff – Solitax sc
  • Nitrat – Nitratax sc
  • Ledningsevne – 3798-S sc
  • Ortofosfat – Phosphax sc
  • Ammonium – A-ISE
  • Vannprøvetaker – Bühler 4000-serie og Bühler 1027
  • Kontrollere – SC1000, SC200, SC4500
  • Spektrofotometer – DR3900

 

Arne Brekka forteller om renseprosessen ved anlegget

Rammeavtale – Service

Chris Dalsrud fra Øwre-Johnsen er sertifisert senior Hach tekniker, og er ansvarlig for at service gjennomføres i henhold til Hach’s strenge retningslinjer. Chris forteller at vi gjennom rammeavtalen er innom Bekkelaget flere ganger gjennom året, og sørger for at utstyret driftes uten særlig nedetid. Vi kjenner anlegget godt og føler oss hjemme når vi er her, avslutter Chris.

Arne Brekka ved Bekkelaget Renseanlegg forteller at samspillet med Øwre-Johnsen så langt har fungert svært godt. For oss er det kritisk at all instrumentering til enhver tid fungerer. Uten fungerende sensorer vil vi ikke ha mulighet til å drifte anlegget i henhold til retningslinjene som er satt for anlegget, forteller Brekka. For oss er det også viktig at leverandøren er både tilgjengelig og leveringsdyktig dersom det blir behov for reservedeler eller nye enheter, understreker han. Vi stiller også strenge krav til at våre leverandører er faglig kompetente og kan gi oss gode råd når det trengs, avslutter Brekka.

 

Kompetanse = driftssikkerhet

Martin Enoksen fra Øwre-Johnsen forteller at driftssikkerhet i svært stor grad henger sammen med kompetanse. I Øwre-Johnsen er vi opptatt av at alle vi ansatte skal forstå markedet vi opererer i, da dette setter oss i stand til å forstå hva som sikrer best mulig driftssikkerhet hos kundene våre. Det er derfor svært verdifullt at kunder som Bekkelaget Renseanlegg tar seg tid til besøk som dette. Vi har i dag fått gjennomgått anlegget i sin helhet, og diskuter hva som fungerer og hva som kunne vært enda bedre. Den operative kompetansen som Arne Brekka i dag har overført deler av til oss, gjør at vi i fremtiden er i stand til å levere enda bedre, forteller Enoksen.

Vi merker stadig et økende behov for tilgjengelighet og dedikerte serviceteknikere i markedet. Dette er noe vi satser hardt på, og henger sammen med våre mål om kompetanseutvikling innenfor de segmentene vi jobber mot. Det siste året har vi signert langt flere serviceavtaler enn tidligere, noe som er en klar indikasjon på vår hypotese om at kundene ønsker større grad av kontinuitet og sikkerhet tilknyttet området, avslutter Enoksen.